PENGURUSAN PEMBELAJARAN
TAJUK 9: PENGURUSAN
TINGKAH LAKU
Tingkah
laku manusia ialah sekumpulan tingkah laku yang ditonjolkan oleh manusia dan
dipengaruhi oleh budaya, sikap, emosi, nilai, etika, autoriti, hubung baik, hipnosis,
pujukan, paksaan, atau genetic yang merupakan salah satu faktor yang penting dalam
masyarakat manusia. Pengurusan
tingkah laku manusia ialah sekumpulan tingkah laku yang ditonjolkan oleh
manusia dan dipengaruhi oleh budaya, sikap, emosi, nilai, etika, autoriti,
hubung baik, hipnosis, pujukan, paksaan.
Peraturan
ialah undang-undang yang ditetapkan untuk menentukan ketenteraman, keharmonian
dan kelicinan perjalanan aktiviti-aktiviti dalam masyarakat. Peraturan sekolah
merupakan satu persetujuan yang dipersetujui bersama oleh warga sekolah dalam
mengawal disiplin dan tingkah laku manusia yang berada di dalamnya. Menurut
Abdullah Sani (2005), disiplin merupakan satu bentuk latihan untuk
mengembangkan potensi individu daripada segi intelek, jasmani, rohani dan
sosial supaya menjadi insan yang berilmu pengetahuan serta berakhlak mulia dan
memberi manfaat kepada masyarakat. Guru sebagai guru disiplin.
Setiap
guru memainkan peranan yang penting untuk menguruskan atau mengajar malah
mendidik juga. Mereka juga bertanggungjawab bersama untuk menentukan disiplin
sekolah walaupun guru itu bukan guru disiplin untuk memastikan keadaan sekolah
terkawal.
Salah
satu untuk meningkatkan tahap dan mutu dispin pelajar ialah kokurikulum.
Aktiviti kokurikulum ini bukan sahaja dapat melatih pelajar untuk mengamalkan
gaya hidup sihat tetapi juga dapat mengawal tingkah laku dan disiplin mereka.
Kesimpulannya, guru berperanan untuk mendidik
pelajar selepas ibu bapa di sekolah. Para guru haruslah mengambil tindakan
pelajar jika mereka tidak menghadiri aktiviti kokurikulum bagi memastikan
pelajar-pelajar tidak terjebak dengan aktiviti tidak berfaedah.
RUJUKAN
1. Siti
Zahirah. (2013). Pengurusan
Tingkah Laku. Diperolehi daripada
2. Umagul
L. (2015). Pengurusan
Tingkah Laku. Diperolehi daripada
No comments:
Post a Comment