PENGURUSAN PEMBELAJARAN
TAJUK 6: PENGURUSAN
BILIK DARJAH
Bilik darjah ialah tempat dimana guru
menyampaikan ilmunya kepada murid-muridnya. Pengurusan bilik darjah yang
dinamik adalah kearah pembinaan modal insan yang menjurus kepada aspek jasmani,
emosi, rohani, intelektual dan spiritual. Menurut Haji Samsudin, 2008 komponen-komponen
utama dalam pengurusan bilik darjah adalah menetapkan cara-cara untuk mengelak
masalah pengurusan daripada berlaku di dalam bilik darjah, menentukan cara-cara
untuk memantau tingkah laku murid untuk mengekalkan iklim bilik darjah,
memutuskan bagaimana guru akan bertindak apabila murid-murid menunjukkan
tingkah laku bermasalah dalam bilik darjah dan menentukan bagaimana guru akan
menstruktur semula iklim bilik darjah yang sihat selepas membetulkan tingkah
laku negatif murid.
Kaedah
pengurusan bilik darjah
1. Aktiviti pengajaran berkumpulan
-
Yang
memerlukan pelajar melakukan aktiviti berkumpulan berdasarkan minat, kebolehan
dan sebagainya.
2. Penyediaan bahan pengajaran
-
Bahan
yang digunakan dalam pembelajaran yang memerlukan alat da nisi pelajaran
seperti bahan cetak, audio dan visual.
3. Pengurusan sumber
-
Bahan
dan alat yang membantu guru mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran berkesan.
Kesimpulannya,
para guru haruslah peka dan bertindak secara lebih cepat dengan perubahan yang
berlaku. Pembelajaran pada abad ke 21 ini merupakan kerjasama antara guru dan
murid dimana kedua-duanya memiliki peranan tersendiri yang perlu dititikberatkan
bagi menjayakan setiap matlamat yang ingin dicapai.
RUJUKAN
1. Suep
Khas. (2013).
Pengurusan Bilik Darjah.
Diperolehi daripada
2. Aisyah
Ismail. (2015). Pengurusan
Bilik Darjah. Diperolehi
daripada
No comments:
Post a Comment