Saturday 25 May 2019

TAJUK 6: PENGURUSAN BILIK DARJAH

PENGURUSAN PEMBELAJARAN 

TAJUK 6: PENGURUSAN BILIK DARJAH

 Bilik darjah ialah tempat dimana guru menyampaikan ilmunya kepada murid-muridnya. Pengurusan bilik darjah yang dinamik adalah kearah pembinaan modal insan yang menjurus kepada aspek jasmani, emosi, rohani, intelektual dan spiritual. Menurut Haji Samsudin, 2008 komponen-komponen utama dalam pengurusan bilik darjah adalah menetapkan cara-cara untuk mengelak masalah pengurusan daripada berlaku di dalam bilik darjah, menentukan cara-cara untuk memantau tingkah laku murid untuk mengekalkan iklim bilik darjah, memutuskan bagaimana guru akan bertindak apabila murid-murid menunjukkan tingkah laku bermasalah dalam bilik darjah dan menentukan bagaimana guru akan menstruktur semula iklim bilik darjah yang sihat selepas membetulkan tingkah laku negatif murid.

Kaedah pengurusan bilik darjah

1.      Aktiviti pengajaran berkumpulan
-          Yang memerlukan pelajar melakukan aktiviti berkumpulan berdasarkan minat, kebolehan dan sebagainya.

2.      Penyediaan bahan pengajaran
-          Bahan yang digunakan dalam pembelajaran yang memerlukan alat da nisi pelajaran seperti bahan cetak, audio dan visual.

3.      Pengurusan sumber
-          Bahan dan alat yang membantu guru mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran berkesan.

Kesimpulannya, para guru haruslah peka dan bertindak secara lebih cepat dengan perubahan yang berlaku. Pembelajaran pada abad ke 21 ini merupakan kerjasama antara guru dan murid dimana kedua-duanya memiliki peranan tersendiri yang perlu dititikberatkan bagi menjayakan setiap matlamat yang ingin dicapai.

RUJUKAN

1. Suep    Khas.   (2013).             Pengurusan      Bilik     Darjah.             Diperolehi        daripada

2. Aisyah             Ismail. (2015).             Pengurusan      Bilik     Darjah.             Diperolehi        daripada

No comments:

Post a Comment