Saturday 25 May 2019

TAJUK 5: PENGURUSAN MURID

PENGURUSAN PEMBELAJARAN 

TAJUK 5: PENGURUSAN MURID

 Menurut Michael & Jones (2000), pengurusan adalah proses untuk mencapai misi dan objektif organisasi melalui tindakan yang diselaraskan ahli organisasi. Pengurusan terdiri daripada pengarahan dan pengawalan sebuah kumpulan yang terdiri daripada satu atau lebih orang atau entiti untuk tujuan menyeleraskan dan mengharmonikan kumpulan tersebut untuk mencapai sesuatu matlamat. Murid adalah orang yang mempunyai potensi asas yang perlu dikembangkan melalui pendidikan, baik secara fizikal mahupun mental.

Kaedah yang digunakan untuk mengurus rekod murid

1.      sistem maklumat murid berkomputer
-          merekodkan kesihatan murid rekod rancangn makanan tambahan (RMT), rekod skim pinjaman buku teks, rekod kedatangan harian.

2.      pentaksiran berasaskan sekolah
-          dikendalikan oleh pihak sekolah dan pentaksiran dilaksanakan oleh guru-guru matapelajaran secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

3.      sistem laporan adab belajar
-          untuk menilai murid dari segi pencapaian akademik dan secara keseluruhan iaitu merangkumi aspek perkembangan emosi dan tingkah laku.

Kesimpulannya, pengurusan murid merangkumi aspek utama yang terdiri daripada merekod murid, persediaan murid untuk belajar dan memotivasikan murid. Bagi memperoleh impak pengurusan murid yang berjaya di sesebuah institusi pendidikan, maka pengurusan sekolah perlu dikendalikan dengan penuh komitmen dan kerjasama dari semua pihak yang terlibat seperti jawatan tertinggi di sekolah yang mentadbir sekolah dan dibantu pula oleh guru, kaunselor serta ibu bapa murid itu sendiri.

RUJUKAN

1. Muhammad     Ilyas.    (2015).             Pengurusan      Murid. Diperolehi        daripada

2. Zabidah           Awang.            (2010).             Pengurusan      Murid. Diperolehi        daripada https://www.slideshare.net/zabidah/pengurusan-murid

No comments:

Post a Comment