PENGURUSAN PEMBELAJARAN
TAJUK 5: PENGURUSAN
MURID
Menurut Michael & Jones (2000), pengurusan
adalah proses untuk mencapai misi dan objektif organisasi melalui tindakan yang
diselaraskan ahli organisasi. Pengurusan terdiri daripada pengarahan dan
pengawalan sebuah kumpulan yang terdiri daripada satu atau lebih orang atau
entiti untuk tujuan menyeleraskan dan mengharmonikan kumpulan tersebut untuk
mencapai sesuatu matlamat. Murid adalah orang yang mempunyai potensi asas yang
perlu dikembangkan melalui pendidikan, baik secara fizikal mahupun mental.
Kaedah
yang digunakan untuk mengurus rekod murid
1. sistem maklumat murid berkomputer
-
merekodkan
kesihatan murid rekod
rancangn makanan tambahan (RMT), rekod skim pinjaman buku teks, rekod
kedatangan harian.
2. pentaksiran berasaskan sekolah
-
dikendalikan
oleh pihak sekolah dan pentaksiran dilaksanakan oleh guru-guru matapelajaran secara
berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
3. sistem laporan adab belajar
-
untuk
menilai murid dari segi pencapaian akademik dan secara keseluruhan iaitu
merangkumi aspek perkembangan emosi dan tingkah laku.
Kesimpulannya,
pengurusan murid merangkumi aspek utama yang terdiri daripada merekod murid,
persediaan murid untuk belajar dan memotivasikan murid. Bagi memperoleh impak
pengurusan murid yang berjaya di sesebuah institusi pendidikan, maka pengurusan
sekolah perlu dikendalikan dengan penuh komitmen dan kerjasama dari semua pihak
yang terlibat seperti jawatan tertinggi di sekolah yang mentadbir sekolah dan
dibantu pula oleh guru, kaunselor serta ibu bapa murid itu sendiri.
RUJUKAN
1. Muhammad
Ilyas. (2015). Pengurusan
Murid. Diperolehi daripada
2. Zabidah
Awang. (2010). Pengurusan
Murid. Diperolehi daripada
https://www.slideshare.net/zabidah/pengurusan-murid
No comments:
Post a Comment