PENGURUSAN PEMBELAJARAN
TAJUK 14 : PENGURUSAN
ALAM PEMBELAJARAN
Pada
zaman yang serba canggih ini, setiap guru perlu melakukan persediaan sebelum
masuk kealam pengajaran di Sekolah dan berhadapan dengan pelajar. Guru haruslah
bersedia tidak kira apapun yang akan berlaku di sekolah terutama ketika proses
pembelajaran dijalankan.jika guru menggunakan pelbagai kaedah yang sesuai
dengan pembelajaran maka pembelajaran itu akan berjalan dengan menarik dan
berkesan dan meningkatkan kemahiran murid. Para guru harus mengetahui cara
menyampaikan kandungan pelajaran berbentuk teori dan amali dan mampu mengubahsuai
strategi mengikut jangkaan keberkesanan penggunaan sesuatu kaedah. Guru yang
berhasrat untuk menjadikan pengajarannya efektif, seharusnya membuat kajian
atau penyelidikan mengenai kaedah yang paling sesuai untuk sesuatu isi
pelajaran, topik atau kemahiran.
Kaedah yang digunakan oleh guru
1. Pengubahsuaian strategi pengajaran
-
Di
mana guru itu mengubahsuai tektik atau strategi dalam pengajaran untuk
menjadikan pengajarannya lebih efektif yang sesuai untuk sesuatu pelajaran,
topik dan kemahiran.
2. Pengajaran yang efektif
-
Di
mana guru itu sentiasa merancang pelbagai aktiviti untuk dilakukan semasa
mengajar agar tidak kelihatan bosan di dalam kelas.
3. Kemahiran komunikasi.
-
Di
mana kemahiran ini haruslah dititikberatkan kerana berkomunikasi dan interaksi
ke pendidikan pelbagai hala guru-murid, murid-murid, dan murid-guru menjadi
teras keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
Kesimpulannya,
sebagai guru kita haruslah bijak menggunakan gaya tingkah laku dan intonasi
semasa bercerita, bersuara untuk menarik pelajar-pelajar mengikuti pengajaran
ataupun aktiviti yang dilakukan semasa kelas sedang berlangsung. Guru juga
seharusnya mahir dalam mengemukakan pelbagai jenis soalan dengan tujuan
tertentu berasaskan konsep penyoalan. Ia bertujuan untuk mendapatkan maklumat,
menguji kefahaman, menimbulkan kepekaan, menarik perhatian, membayangkan
jawapan, dan mengukuhkan pemahaman. Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran
amat berkait rapat dengan pengurusan bilik darjah yang berdisiplin, susunan
meja dan kerusi yang suasana belajar, persekitaran harmoni keilmuan, dan
keceriaan wajah ilmuan.
RUJUKAN
1. Nur
Syamimi. (2015). Pengurusan
Alam Pembelajaran.
Diperolehi daripada https://www.slideshare.net/syamimo/pengurusan-alam-pembelajaran-kumpulan-anggur
2. Nur
Elida. (2015). KPS3014: Pengurusan Alam Pembelajaran. Diperolehi daripada
https://www.slideshare.net/Nurelida/kps-3014-pengurusan-alam-pembelajaran
3. Naziratul
Asyikin. (2012). Pengurusan
Alam Pembelajaran.
Diperolehi daripada
https://www.scribd.com/doc/89430819/Pengurusan-Alam-Pembelajaran
No comments:
Post a Comment