PENGURUSAN PEMBELAJARAN
TAJUK 13 : SEKOLAH
DAN PERSEKITARAN
Bagi
mewujudkan suasana yang selesa dan harmoni bergantung kepada persekitaran. Hal
ini, dapat dikaitkan juga dengan pelajar sekolah yang memerlukan persekitaran
sekolah yang selesa bagi menarik minat untuk merangsang pembentukan jiwa yang
tenang dan aman dalam menimba ilmu pengetahuan. Disebabkan itu, setiap minggu
boleh dikatakan akan diadakan pertandingan kelas terbersih dan tercantik dimana
tujuan ini dilakukan untuk menggalakan pelajar-pelajar untuk mengikuti
pertandingan ini. Pada kebiasaanya, sebuah sekolah yang iklimnya dianggap
positif mempunyai ciri-ciri fizikal sekolah yang bersih dan menarik, hubungan
sosial yang baik antara semua warga sekolah serta suasana kerja yang
produktif.
Terdapat
beberapa peranan terhadap sekolah
1. Peranan sekolah kepada masyarakat
-
Dimana
kanak-kanak belajar tentang tingkah laku masyarakat dan menjadikan ini sebagai
sikap atau tingkah laku mereka.
2. Peranan ibu bapa
-
Membantu
dalam membanteras masalah gejala sosial di dalam mahupun di luar sekolah
seperti menghadiri kem-kem motivasi yang diadakan di sekolah.
3. Kerjasama antara sekolah dan
masyarakat
-
Sekolah
memberi perkhidmatan kepada masyarakat melalui pasukan pakaian seragam serta
tenaga guru dan pelajar ketika menganjurkan sesuatu aktiviti dari semasa ke
semasa. Dimana masyarakat boleh menyalurkan bantuan kepada sekolah.
Keseluruhannya,
menurut Abdullah Sani bin Yahya, 2007, iklim dan persekitaran sekolah akan
membawa pengaruh yang penting terhadap pembentukan tingkah laku, imej mental,
aspirasi dan interaksi sosial bagi anggota-anggota di dalamnya. Hubungan antara
sekolah dan masyarakat serta hubungan antara guru dan ibu bapa dapat membantu
mencapai matlamat sekolah malah pelajar juga turut mendapat faedah yang sangat
berguna iaitu peningkatan daripada aspek jasmani, emosi, rohani dan intelektual
RUJUKAN
1. Sue
Wan. (2016).
SEKOLAH DAN PERSEKITARAN.
Diperolehi daripada
2. Nabilah
Nadzri. (2013). Sekolah
dan Persekitaran. Diperolehi
daripada
https://www.scribd.com/document/186142186/Sekolah-Dan-Persekitaran
No comments:
Post a Comment