PENGURUSAN PEMBELAJARAN
TAJUK 10: PENGURUSAN
PENASIHATAN MURID
Nasihat
ialah ajaran atau petunjuk yang baik. Kamus Dewan, nasihat ialah ajaran,
petunjuk yang baik, peringatan, mengusulkan, mengesyorkan ataupun menganjurkan
kepada seseorang tentang pelbagai hal. Menurut Zuraidah (1994), memberi nasihat
adalah strategi menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang
terlibat.
Ciri-ciri
penasihatan yang berfokus kepada masalah-masalah yang dihadapi daripada
menumpukan kepada individu bermasalah yang berbentuk arahan atau suruhan
daripada seorang yang dianggap lebih berautoriti kepada orang lain. Terdapat
beberapa peringkat penasihatan iaitu kesedaran guru sebagai pembimbing dan
penasihat pelajar, meguasai kemahiran-kemahiran asas bimbingan, mengaplikasikan
kemahiran dan membimbing pelajar membina hubungan, penerokaan dan membina
matlamat dengan ini semua pelajar dapat menjadi pelajar yang baik dan
bersahsiah.
Kesimpulannya,
melalui bimbingan, masalah dapat diselesaikan manakala melalui kaunseling,
masalah seperti rakan sebaya, jati diri dan ibu bapa pula akan diselesaikan.
Pengurusan di sekolah ini menyelesaikan masalah melalui empat tahap iaitu
nasihat, teguran dan amaran.
RUJUKAN:
1. Zulhaidin
Abdul. (2012). Pengurusan Penasihatan Murid. Diperolehi daripada
https://www.scribd.com/doc/89003621/a
2. Nonie
Mislan. (2012).
Pengurusan Penasihatan Murid. Diperolehi daripada
https://www.slideshare.net/noniemislan/pengurusan-penasihatan-murid
No comments:
Post a Comment