Saturday 25 May 2019

TAJUK 7: PENGURUSAN SUMBER

PENGURUSAN PEMBELAJARAN 

TAJUK 7: PENGURUSAN SUMBER

 Proses mengajar murid bukanlah sesuatu yang mudah maka guru haruslah bijak mencari sumber pembelajaran untuk murid-murid menguasai sesuatu topik. Sumber yang ada haruslah dimanfaatkan sepenuhnya agar hasil yang diperoleh adalah seperti yang diharapkan. Para guru hendaklah sentiasa peka terhadap perkembangan semasa tentang teknik mengajar dan kesannya ke atas proses pembelajaran pelajar maka sumber-sumber yang digunakan haruslah bersesuaian dengan masa dan situasi. Pengurusan sumber haruslah professional, boleh mengembangkan idea dan kreativiti, boleh mengisi masa lapang.

Pusat sumber haruslah menyeronokkan murid, menjimatkan masa dan sebagai sumber rujuksn murid untuk memperolehi maklumat. Sumber pembelajaran sebagai sumber asas, sumber rujukan elektronik dan sumber pengalaman. Kepentingan pengurusan sumber ialah merangsang minat pelajar, menyediakan pengalaman sebenar, melibatkan pelajar belajar secara aktif dan memberi peluang kepada pelajar untuk mencari maklumat.

Kesimpulannya, sumber pengajaran dan pembelajaran khasnya alat pandang-dengar memainkan peranan penting dalam aktiviti PdP untuk memperolehi pengetahuan dan menguasai kemahiran. Kesemua sumber, jika digunakan dalam proses PdP yang sesuai akan bertindak sebagai ransangan untuk mewujudkan situasi pembelajaran yang lebih bermakna. Pembelajaran yang berasaskan sumber juga boleh melibatkan murid secara aktif dalam sesi pembelajaran berbanding murid yang hanya mendengar jika tiada sumber digunakan.


RUJUKAN

1. Irdawati           Kamaruzaman.            (2013).             Pengurusan      Sumber.           Diperolehi        daripada https://www.slideshare.net/irdawatikamaruzaman/pengurusan-sumber-18409481

2. Ieda     Iedah. (2011).             PENGURUSAN           SUMBER.        Diperolehi        daripada

No comments:

Post a Comment