PENGURUSAN PEMBELAJARAN
TAJUK 7: PENGURUSAN
SUMBER
Proses mengajar murid bukanlah sesuatu yang
mudah maka guru haruslah bijak mencari sumber pembelajaran untuk murid-murid
menguasai sesuatu topik. Sumber yang ada haruslah dimanfaatkan sepenuhnya agar
hasil yang diperoleh adalah seperti yang diharapkan. Para guru hendaklah
sentiasa peka terhadap perkembangan semasa tentang teknik mengajar dan kesannya
ke atas proses pembelajaran pelajar maka sumber-sumber yang digunakan haruslah
bersesuaian dengan masa dan situasi. Pengurusan sumber haruslah professional,
boleh mengembangkan idea dan kreativiti, boleh mengisi masa lapang.
Pusat
sumber haruslah menyeronokkan murid, menjimatkan masa dan sebagai sumber
rujuksn murid untuk memperolehi maklumat. Sumber pembelajaran sebagai sumber
asas, sumber rujukan elektronik dan sumber pengalaman. Kepentingan pengurusan sumber ialah
merangsang minat pelajar, menyediakan pengalaman sebenar, melibatkan pelajar
belajar secara aktif dan memberi peluang kepada pelajar untuk mencari maklumat.
Kesimpulannya,
sumber pengajaran dan pembelajaran khasnya alat pandang-dengar memainkan
peranan penting dalam aktiviti PdP untuk memperolehi pengetahuan dan menguasai
kemahiran. Kesemua sumber, jika digunakan dalam proses PdP yang sesuai akan
bertindak sebagai ransangan untuk mewujudkan situasi pembelajaran yang lebih
bermakna. Pembelajaran yang berasaskan sumber juga boleh melibatkan murid
secara aktif dalam sesi pembelajaran berbanding murid yang hanya mendengar jika
tiada sumber digunakan.
RUJUKAN
1. Irdawati
Kamaruzaman. (2013). Pengurusan Sumber.
Diperolehi daripada https://www.slideshare.net/irdawatikamaruzaman/pengurusan-sumber-18409481
2. Ieda
Iedah. (2011). PENGURUSAN SUMBER. Diperolehi daripada
No comments:
Post a Comment