PENGURUSAN PEMBELAJARAN
TAJUK 12: PENGURUSAN
PELBAGAI UPAYA
Pengurusan
murid merupakan salah satu bahagian yang sangat penting dalam pentadbiran
sekolah. Hal ini demikian kerana, pengurusan murid ini berkaitan dengan usaha
untuk melahirkan murid yang berkualiti dan mampu membawa perubahan terhadap
negara dalam pelbagai aspek pada suatu hari nanti. Beberapa perkara yang
terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang mahukan sistem
pendidikan di Malaysia dapat melahirkan murid yang seimbang dan harmonis dari
segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Kaedah pemulihan dan pengayaan diguna
pakai bergantung kepada masalah seseorang murid itu.
Peranan guru dalam mengajar
1. Pendekatan pengajaran braille
-
Guru
mengajar masalah penglihatan dan mengajar murid sehingga mahir membaca untuk
mengajar mereka berdikari agar berjaya dalam kehidupan mereka.
2. Latihan mobility
-
Keupayaan
murid-murid buta menghadapi kehidupan bergantung macam mana pergerakan mereka
terhadap persekitaran.
3. Menguasai cara berkomunikasi
-
Menggunakan
bahasa isyarat dan mengajar murid cacat pendengaran tentang kemahiran membaca.
Kesimpulannya,
dalam mencapai kecemerlangan akademik bukanlah sesuatu yang mudah terutama
pelajar-pelajar pendidikan khas. Pelbagai halangan yang mereka harungi dalam
mencapai impian mereka. Sebagai seorang guru, kita haruslah sentiasa bersedia
dalam membantu mereka untuk mencapai
cita-cita yang diimpikan.
RUJUKAN
1. Daniel
Hilmi. (2015).
Pengurusan Murid Pelbagai
Upaya. Diperolehi daripada
https://www.slideshare.net/danielhilmi/a-pengurusan-murid-pelbagai-upaya-1-lo
2. Nurul
Syahira. (2015). Pengurusan Murid Pelbagai Upaya. Diperolehi daripada
https://www.slideshare.net/NurulSyahira94/pengurusan-murid-pelbagai-upaya
No comments:
Post a Comment