PENGURUSAN PEMBELAJARAN
TAJUK 1: SOSIOLOGI
DAN PEMBELAJARAN
Sosiologi secara teori sering kali dikaitkan
dengan soal-soal manusia dalam masyarakat. Menurut Amir Hasan, 2002 menyatakan
sosiologi ialah kajian yang sistematik dan saintifik mengenai manusia dan
interaksi sosial mereka dalam masyarakat daripada pelbagai sudut. Menurut
Zanden, bidang sosiologi merupakan satu kajian saintifik tentang interaksi
sosial dan organisasi. Manakala Jary & Jary pula mendefinisikan bidang ini
sebagai kajian secara saintifik mengkaji masyarakat daripada pelbagai sudut
seperti melihat fungsi, bentuk organisasi sosial, budaya dan jenis-jenisnya.
Sosialisasi juga merupakan suatu proses mempelajari peranan, status, nilai dan
tingkah laku sosial yang perlu ada pada seseorang dalam masyarakat. Sosiologi
bertujuan untuk mengetahui struktur asas masyarakat manusia dan mengenal pasti
tekanan-tekanan yang boleh melemahkan mereka dan mempelajrai syarat-syarat yang
membentuk kehidupan sosial mereka.
Pengalaman sosial penting untuk membentuk personaliti
seseorang itu. Jika seseorang itu terpinggir dari segi sosialnya, maka ia tidak
dapat membentuk personaliti dengan sempurna. Antara jenis-jenis sosiologi ialah
sosialisasi primer yang berlaku dalam keluarga dan memainkan peranan penting
dalam perkembangan masa depan seseorang. Selain itu, sosialisasi sekunder
merupakan proses bagaimana budaya dipindahkan kepada individu melalui agen
sosialisasi seperti rakan sebaya, guru, media masa, bahan ditonton atau dibaca,
sekolah, gender, kelas sosial dan rasa. Di samping itu, sosialisasi semula atau
resosialisasi, iaitu proses seseorang menukar atau mengalihkan konsep diri dan cara
hidup sedia ada. Seterusnya, Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi
sosiologi. Antaranya adalah keluarga, agama, pendidikan, ekonomi dan kerajaan atau
suasana persekitaran politik.
Kesimpulannya, sosiologi adalah satu
perspektif akademik yang mengkaji masyarakat mengenai sosial, institusi dan
masalah sosial. Ahli sosiologi selalunya berbeza pendapat tentang aras yang
lebih penting tetapi fokus utama sosiologi ialah manusia dalam masyarakat dan
tindakan serta masalah yang dihadapinya. Sosiologi adalah untuk menilai manusia
secara teliti dan kritikal. Penilaian secara teliti dan kritikal penting supaya
ada bukti yang kukuh untuk menjelaskan setiap tindakan manusia. Masyarakat
perlulah berterusan mempunyai budaya, berpotensi dari segi biologikal untuk
pembelajaran dan sebagainya untuk mewujudkan proses sosialisasi ini.
RUJUKAN
1. 1. Mohd Ridhuan Mohd Jamil, Shariza Said,
dan Mohd Ibrahim K. Azeez (2014). Kompetensi guru terhadap pengurusan
pengajaran dan pembelajaran: suatu pendekatan teknik Fuzzy Delphi Jurnal
Kepimpinan Pendidikan (Volume 1, No. 3, Okt 2014, Pages 0 to 0)
Diperolehi daripada http://www.myjurnal.my/public/article-view.php?id=64634
2. 2. Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin,
Pisol Maidin, Muhammad Yusri Yusof, Paiz Hassan, Hamdi Rahman Mohd Yaacob, Abd
Munir Mohd Noh dan Muhammad Imran Abd Razak (2017). Pandangan Ibnu Khaldun
berkaitan kaedah pendidikan dalam kitab Al-Muqaddimah. Idealogy Journal (Volume
2, No. 1, 2017, Pages 26 to 35)
Diperolehi daripada http://www.myjurnal.my/public/article-view.php?id=64634
3. 3. Diperolehi
daripada https://www.slideshare.net/Asyikin4996/bab-1-sosiologi-danpembelajaran
No comments:
Post a Comment